Nie milkną echa po wczorajszym (5.07) artykule, w którym poinformowaliśmy, że władze Związku Ochotniczych Straży Pożarnych RP podpisały umowę o współpracy z firmą Carlsberg Polska, właścicielem marki piwa Harnaś. Według ustaleń, na butelkach, puszkach oraz opakowaniach zbiorczych pojawi się logo ZOSP RP oraz wizerunek strażaka w białym hełmie. W sieci zawrzało, a od akcji odcina się coraz więcej strażaków.
W informacji prasowej przygotowanej przez Carlsberg Polska czytamy: "Marka Harnaś została oficjalnym sponsorem Związku Ochotniczych Straży Pożarbych RP. W ramach partnerstwa przewidziane jest m.in. wsparcie jednostek OSP poprzez zakup dodatkowego wyposażenia oraz wzmocnienie pozytywnego wizerunku strażaków ochotników. (...) Celem parterstwa ZOSP RP z marką Harnaś jest stworzenie Ochotniczym Strażom Pożarnym możliwości doposażenia w sprzęt ratowniczy, a także działanie na rzecz szerzenia pozytywnegi wizerunku strażaka ochotnika. Marka Harnaś przekaże środki ZOSP RP, które zostaną przeznaczone m.in. na doposażenie Ochotniczych Straży Pożarnych zgodnie z potrzebami rozpoznanymi przez Związek i OSP. Ponadto dodatkowe środki na potrzeby OSP będą dostępne dla nich w ramach konkursu na stronie www."
Jak informuje producent, "na nowym opakowaniu piwa Harnaś bohater marki ustąpił miejsca postaci strażaka w pełnym ekwipunku. Biały hełm sygnalizuje, że jest to strażak ochotnik. Kolorystyka i estetyka samych opakowań pozostają w dotychczasowej stylistyce marki."
- Współpraca z partnerem, któremu bliska jest idea niesienia pomocy i który rozumie trudy oraz wyzwania związane z pracą strażaków ochotników, daje Związkowi OSP RP możliwość dodatkowego wsparcia jednostek OSP. Harnaś, jako postać, cechuje się fantazją i odwagą, ale też troską o innych. Można z nim zdziałać wiele dobra. Na to w tym partnerstwie liczymy – mówi Nina Mirgos-Kilanowska, Rzecznik Prasowy ZOSP RP.
Z przesłanej informacji prasowej nie wynika, o jakich konkretnie pieniądzach mowa. Nie podano także informacji o tym, kto ze strony ZOSP RP podpisał porozumienie i co dokładnie ono zawiera oraz jaką sumę właściciel marki Harnaś przeznaczy na sprzęt dla jednostek OSP. Nie wiadomo także, według jakiego klucza przekazane Związkowi środki mają być rozdysponowywane po jednostkach.
Butelki, puszki i "czteropaki" ze strażakiem zamiast dotychczasowej sylwetki Harnasia, mają się pojawić w sklepach jeszcze w lipcu. Z przesłanych przez firmę Carlsberg Polska wizualizacji wynika, że znajdzie się na nich także m.in. logo ZOSP RP oraz napis: "Harnaś wspiera strażaków OSP".
Strażacy OSP protestują przeciwko akcji.
Jeszcze w poniedziałek wieczorem na Facebooku pojawiło się wydarzenie "NIE CHCEMY STRAŻAKÓW NA ETYKIETACH PIWA!!!", do którego w ciągu kilkunastu godzin dołączyło ponad 1000 osób.
Oświadczenie o odcięciu się od akcji opublikowali na swoim profilu druhowie z OSP Muszyna-Folwark:
"Zarząd oraz druhowie Ochotniczej Straży Pożarnej Muszyna-Folwark w Muszynie oświadczają, iż nie popierają oraz nie utożsamiają się z akcją promocyjną związaną z wizerunkiem strażaka/strażaka ochotnika w kampanii reklamowej piwa."
(fot: Carlsberg Polska, Facebook.com)