OSP Janów Podlaski  Ochotnicza Straż Pożarna Janów Podlaski

Kurs w ODTJ Lublin

Cześć
Wiecie, że ABS nie zawsze skraca drogę hamowania? Wiecie, że hamując z systemem ABS można wprowadzić pojazd w poślizg? Jak hamować i omijać przeszkodę? Jak prawidłowo ruszyć z systemem kontroli trakcji? Czy i kiedy wyłączyć taki system? Wiesz jak prawidłowo zapinać pasy bezpieczeństwa zimą? Kierowcy, którzy byli w Ośrodku Doskonalenia Techniki Jazdy w Lublinie już znają odpowiedzi na te i inne pytania.
W środę (14.12.2016) kierowcy z OSP Janów Podlaski: Grzegorz, Tomasz, Roman, Piotr x2 :) i Marcin odbyli szkolenie doskonalące techniki jazdy w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w Lublinie. W szkoleniu udział brali również inni kierowcy OSP razem 15 osób. Na początku kilka słów od instruktorów Pana Krzyśka, Jakuba i Tomka, wspólna dyskusja o systemach wspomagających kierowcę i część praktyczna na płycie poślizgowej. Ze względu na padający śnieg cały plac był wielką płytą poślizgową. Ale zanim zaczęliśmy jeździć. Pierwsze co należy zrobić to ustawić prawidłowo fotel, zagłówek i kierownicę Kiedy już wygodnie siedzimy ustawiamy lusterka tak, żeby spełniały swoja funkcję. Następnie instruktor pokazał jak w warunkach zimowych zapinać pas bezpieczeństwa. Wydaje się banalna sprawa. Chwycić pas, pociągnąć, klik i gotowe. Otóż nie. Kiedy mamy na sobie grubą kurtkę zimową należy to zrobić tak żeby pas spełniały swoją rolę a nie był tylko zapięte, ale o to zapytajcie uczestników szkolenia lub skorzystajcie z ODTJ.
Na początek mała rozgrzewka czyli slalom. Następnie zajęcia zwiększały swoją trudność, kierowcy przechodzili na trudniejsze etapy. Każdy z kierowców miał po kilka prób.
Jak się okazało na skręconych kołach samochód jedzie prosta a dokręcanie wcale nie pomaga. Wystarczy lekko odkręcić, żeby koła złapały przyczepność i bez problemu można przejechać slalom po ośnieżonym placu manewrowym.
Instruktorzy wytłumaczyli co to jest czas reakcji i dlaczego warto zachowywać odległość. Kierowca który jedzie na sygnałach świetlnych i dźwiękowych, czyli prowadzi pojazd uprzywilejowany musi myśleć za wszystkich uczestników ruchu drogowego. Panowie z ODTJ w Lublinie przedstawili scenkę, co się może stać kiedy jedziemy za blisko pojazdu który jest przed nami? Możemy po prostu nie wyhamować. Skoro już mowa o hamowaniu. Ćwiczyliśmy prawidłową reakcję kierowcy podczas hamowanie przy różnych sytuacjach. Sprawdziliśmy jak zachowuje się pojazd i podczas hamowania na prostym odcinku i podczas omijania przeszkody. Ile wynosi droga hamowanie przy prędkości 50 km/h i 10 więcej.
Do dyspozycji mieliśmy dodatkowo samochody z ODTJ Skoda Fabia oraz samochód ciężarowy Daf. Każdy z uczestników otrzymał zaświadczeni. Myślę, że każdy indywidualnie poznał jakim jest kierowcą. I dobrze się bawił chyba wszyscy się byli zadowoleni bo każdy odjeżdżał z uśmiechem na twarzy i nie z powodu końca :).

To była tylko zabawa, nie zapominajmy że na zwykłej drodze mamy mniej miejsca, nie jesteśmy sami i tylko JEDNĄ PRÓBĘ.

Warto ćwiczyć, próbować wykorzystując puste place, parkingi ale z dobrym pomysłem.

28 grudnia 2016 12:08
Udostępnij na Facebooku
Wyświetlenia: | Tagi: ćwiczenia, odtj, poslizgowa, plyta, 2016, OSP, lublin,